تبلیغات
تازه ها در روانشناسی تربیتی - سازاگرایی
 
تازه ها در روانشناسی تربیتی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : هادی صمدیه
نویسندگان
نظرسنجی
محتوای مطالب این وبلاگ چگونه است؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نقدی بر مفروضات سازنده گرایی شناختی و روشهای تدریس مبتنی بر آن

-        یکی از مفروضات اساسی رویکرد سازنده گرایی این است که یادگیرندگان و افراد هر یک واقعیت خویش را می سازند و یادگیری فرایند تفسیر شخصی از جهان است اما سوالی که پیش می آید این است که اگر هر فرد دیدگاه خودش را درباره واقعیت داشته باشد ، ما چگونه می توانیم به عنوان افراد یک جامعه با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم ؟ در حقیقت فرد گرایی مفرط و نادیده گرفتن جامعه و فرهنگ از مهمترین مشکلات رویکرد سازنده گرایی از نوع شناختی اش می باشد .

-        این عقیده سازاگرایان شناختی که " انسانها قادر به شناخت مستقیم جهان نیستند " بنظر میرسد با مفروضات اصلی دیدگاه سازنده گرایی در تعلیم وتربیت مبنی بر این که افراد ، یادگیرندگان فعالی هستندو برتک تک انسانها به عنوان موجودات صاحبنظر می نگرد و در واقع میتوان گفت عاملیت انسانهااز جمله مفاهیم اصلی این تئوری می باشد ، ناسازگاری داشته باشد .

-        ترویج شک گرایی و بی اعتمادی میتواند یکی دیگر از پیامدهای نامناسب نظریه سازاگرایی شناختی باشد .اینکه واقعیت ساختنی است و تفسیر هر کس از جهان مبنای حقیقت است ، خود باعث پراکندگی بیش از حد نظرات میشود . سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا انسانها بالاخره با موقعیتهایی روبرو نخواهند شد که نیاز به سازگاری و همخوانی عقاید داشته باشند ؟ در این گونه مواقع معیار درست چیست ؟ چه کسی بر کرسی حق خواهد نشست ؟ آیا انتظار درگیری و جدل و ترویج مغالطه کاری ها در این شرایط ، امری غیر منطقی است ؟

-        مهمترین سوال و نقطه ابهام در نظریه سازنده گرایی شناختی می تواند این باشد که کلا برداشت سازنده گرایان شناختی از دانش ، خود یک برداشت ذهنی و حاصل تعامل ذهنی نظریه پرداز است و به این صورت خودش صرفا یک دانش شخصی و غیرقابل تعمیم و انتقال به سایر اذهان است .

چرا روش های تدیس سازندگرایی از نوع شناختی نمیتواند یک الگوی کامل آموزشی در تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد؟

مشکلات دانش آموزان

از آنجا که مفروضه اصلی این رویکرد این است که یادگیرنده فعال است و خود باید دانش را بسازد لذا روش تدریس مبتنی براین تئوری یادگیرنده محور است ، اما این بیشتر به نفع دانش آموزان باهوش تر و خلاق تر می باشد . چه بسا دانش آموزانی هستند که در یادگیری مطالب ضعیف هستند یا نیاز به تشویق دارند وباید اطلاعات لازم به آنها آموزش داده شود .

همچنین ممکن است برای بعضی دانش آموزان مطالب کتاب فراتر از فهم آنها باشد ، اینجاست که حضور معلم می تواند کمک دهنده باشد و با روش سخنرانی مطالب کتاب را با عبارات و جملاتی ساده تر و به سبکی متفاوت از آنچه در کتاب آمده است ،ارائه دهد . 

در روش های تدریس سازاگرایی شناختی دانش آموزان خود باید مطالب را بخوانند و بفهمند وتفسیر کنند در حالیکه این کار غالبا برای دانش آموزان خسته کننده بوده چرا که گفته شده شنیدن مطالب به طور شفاهی لذت بخش تر از خواندن آنهاست . درست همانطور که مثلا دیدن و شنیدن اجرای یک نمایشنامه از خواندن متن آن آموزنده تر ولذت بخش تر است ، دیدن معلم و شنیدن سخنرانی او نیز از خواندن کتاب آموزنده تر و جالب تر است .

روش های آموزش فردی در نظریه سازاگرایی شناختی معمولا نیاز به هزینه های بیشتری در مقایسه با روش های تدریس معلم محور هستند . چرا که در روش تدریس معلم محور معلم می تواند مطالب زیادی را همزمان به گروه بزرگی از افراد آموزش دهد در حالیکه در روش های تدریس سازاگرایی شناختی دانش اموزان هر یک به میزان درک و فهمش از موضوعات در زمانی به یادگیری میرسد و گاهی بعضی از دانش آموزان به علت عدم موفقیت و تشویق کافی از ادامه کار ناامید می شوند .

مشکلات معلمان در کشورمان در خصوص اجرای الگوهای آموزشی بر اساس سازاگرایی

آموزش و پرورش سازنده گرا ممکن است به دلایلی در جامعه کنونی ما از طرف بعضی از معلمان با مقاومت روبرو شود :

1)    تعهد معلمان به روش های فعلی آموزشی

2)    نگرانی درباره دانش آموز و یا نگرانی درباره کنترل کلاس درس

بنظر میرسد سابقه طولانی معلمان به آنها اجازه از بین بردن روشهای قدیمی و دوباره ساختن روش های آموزشی جدید را نمی دهد .

سایر معلمان شاید هیچ دلیلی برای تغییر روش آموزشی شان نبینند ، زیرا روشهای مورد استفاده آنها بازدهی دارد ، یعنی اینکه دانش آموزان یادداشت بر میدارند و درامتحانات نیز قبول می شوند ، برگه های سوال را خوب پاسخ  میدهند و تکالیف را منظم و بموقع انجام می دهند . همچنین در فعالیتهای فردی و گروهی شرکت می کنند .

یکی دیگر از دلایل مربوط به اینکه چرا سازنده گرایی و آموزش و پرورش سازنده گرا ، هنوز آنطور که بایسته است در کشور ما به مرحله عمل نرسیده ، نگرانی فزاینده هم معلمان و هم دست اندر کاران آموزشی است مبنی بر مسایل مربوط به مدیریت رفتاری . این معلمان از آن میترسند که کاربرد روش سازنده گرا در آموزش ، برخی از کنترل های آنها را بر دانش اموزان از بین ببرد . وقتی یک معلم مسیر کلاس را طوری ترتیب دهد که فقط خودش تعیین کننده درست و نادرست باشد ، اکثر دانش آموزان هم یاد میگیرند که خود را با انتظار معلم وفق دهند ، انتقاد هم نکنند و از زیر سوال بردن دستورالعمل های معلم خودداری کنند . بنابراین اگر بخواهند طبق دیدگاه سازنده گرایی به دانش آموزان برای رسیدن به فهم خودشان قدرت و آزادی عمل بدهند از نظر این معلمان خطر تخطی از قوانین نانوشته ای است که مورد قبول همگان می باشد . 





نوع مطلب : مکاتب فلسفی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 29 آبان 1391
هادی صمدیه
جمعه 6 اردیبهشت 1398 07:11 ق.ظ
生地コピー
جمعه 6 اردیبهشت 1398 07:10 ق.ظ
スーパーコピー時計N品激安通販店!
چهارشنبه 28 فروردین 1398 02:34 ق.ظ
スーパーコピー時計
چهارشنبه 28 فروردین 1398 02:33 ق.ظ
化粧品、シャネル新作、CHANELサングラス、chanel copy、時計、キーケース、シャネルiphone7ケース激安店舗、シャネル販売店
چهارشنبه 10 آبان 1396 07:11 ب.ظ
چه چیزی از عدم ابهام و حفظ دانش ارزشمند در مورد غیر منتظره
احساسات.
چهارشنبه 10 آبان 1396 06:17 ب.ظ
من همیشه این صفحه پست وب سایت را به تمام دوستانم ایمیل کردم
چون اگر بخواهم آن را بخوانم، مخاطبین من نیز خواهند بود.
شنبه 14 مرداد 1396 08:13 ق.ظ
Hello to every body, it's my first go to see of this blog; this web site
carries awesome and actually good data in favor of visitors.
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:05 ب.ظ
Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday.
It's always helpful to read articles from other writers and use something
from other websites.
جمعه 16 تیر 1396 08:51 ب.ظ
Outstanding story there. What happened after?
Good luck!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:17 ق.ظ
Hi, Neat post. There's a problem together with your web
site in web explorer, might test this? IE nonetheless is the marketplace
chief and a huge element of people will miss your magnificent
writing because of this problem.
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 07:25 ب.ظ
Thanks for finally writing about >تازه ها
در روانشناسی تربیتی - سازاگرایی <Liked it!
چهارشنبه 30 فروردین 1396 04:36 ب.ظ
I don't even know the way I stopped up here, however I
thought this submit was once great. I don't recognise who you are but definitely
you are going to a well-known blogger if you are not already.
Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر